Certification Science Ouverte | Open Science Certification

English below

EN BREF

EN DETAIL

En partenariat avec le Collège des Ecoles doctorales, les bibliothèques d’Université de Paris vous proposent un cycle de formation à la Science ouverte ouvert à tous les doctorants dont l’école doctorale est rattachée à Université de Paris.

Cycle de formations Science Ouverte

Ce cycle de formations « Science ouverte » est pensé comme un tout afin d’apporter les notions, les recommandations et les outils nécessaires pour inscrire sa recherche dans la Science ouverte.

Tous les modules sont suivis en distanciel. Le suivi du webinaire introductif est très fortement recommandé avant de s’inscrire aux 7 autres modules. Il est ensuite possible de suivre tous les modules ou seulement quelques-uns.

• Science Ouverte : webinaire introductif (SCO10)
    Date : lundi 11 octobre 2021 16h-18h30 – À distance
    Informations et inscriptions
  • Science ouverte et intégrité scientifique (SCO11)
    Date : mardi 19 octobre 2021 14h-17h – À distance
    Informations et inscriptions
  • Science ouverte : stratégies de publication (SCO12)
    Date : mercredi 20 octobre 2021 9h30-12h30 – À distance
    Informations et inscriptions
  • Science ouverte : Appréhender et optimiser l’impact de ses publications (SCO13)
    Date : mercredi 20 octobre 2021 14h-17h – À distance
    Informations et inscriptions
  • Gérer ses données de la recherche : quel intérêt pour un jeune chercheur ? (SCO14)
    Date : mardi 26 octobre 2021 9h30-12h30 – À distance
    Informations et inscriptions
  • Concevoir un plan de gestion de données : attendus et réalisation (SCO15)
    Date : mardi 26 octobre 2021 14h-17h – À distance
    Informations et inscriptions
  • Conjuguer sa stratégie de présence en ligne avec les pratiques de la science ouverte (SCO16)
    Date : vendredi 29 octobre 2021 9h30-12h30 – À distance
    Informations et inscriptions
  • Science ouverte : Atelier HAL (SCO17)
    Date : vendredi 29 octobre 2021 14h-16h30 – À distance

Certification Science Ouverte

Les doctorants qui suivent ces formations peuvent obtenir un certificat de compétences en Science ouverte, qu’ils pourront valoriser sur leur CV.

Prérequis :
1. Suivre au moins 5 modules du cycle de formation à la Science ouverte
2. Réussir 75% du quizz final (programmé au printemps/été 2022)
3. Présenter un court projet d’application de la démarche Science ouverte sur les données de recherche OU sur la publication de travaux

>> Toutes les informations sur le certificat de compétences en Science ouverte.

Un webinaire de présentation de la certification est prévu le mercredi 13 octobre de 17h à 18h sur Zoom : s’inscrire au webinaire de présentation.

IN BRIEF

• In partnership with the Collège des Ecoles doctorales, the Libraries of Université de Paris offer a series of Open Science training courses. A cycle is dedicated to English-speaking PhD students. The program can be found below.
  • PhD students who attend these courses can obtain a certificate of competence in Open Science, which they can use on their CV. All information on the « Open Science » certificate.
  • A webinar presenting the certification for English-speaking students is scheduled for Tuesday 16th November from 5 to 6 pm on Zoomregister here for the presentation webinar.

IN DETAILS

Open Science training cycle

The libraries of the University of Paris offer a training cycle in « Open Science » in order to provide the concepts, recommendations and tools necessary to practice Open Science. The cycle is open to all PhD students whose doctoral school is affiliated to the University of Paris. All the modules are followed remotely. The introductory webinar is highly recommended before registering for the 7 other modules. It is then possible to follow all the modules or only some of them.

In partnership with the Collège des Écoles Doctorales (CED), the University of Paris libraries also offer PhD students the opportunity to follow a course to certify their skills in Open ScienceMore information on this « Open Science » certificate.

Open Science: Introductory Webinar (OSC10)
Date: Wednesday, November 10th 16:00-18:30 – Online
Information and registration

Scientific integrity with the Open Science perspective (OSC11)
Date:

• Self-training session : 2 hours on your own, to complete anytime between 22nd Nov and 1st Dec on Moodle
  • Webinar: Monday, December 6th 17:00-18:00 – Online
    Information and registration

Developing an Open Science publishing strategy (OSC12)
Date:

• Self-training session : 2 hours on your own, to complete anytime between 2nd Dec and 13th Dec on Moodle
  • Webinar: Wednesday, December 15th 09:00-10:00 – Online
    Information and registration

Impact of publications with the Open Science perspective (OSC13)

• Webinar: Wednesday, December 15th 17:00-18:00 – Online
    Information and registrations

Managing your research data with the Open Science practices (OSC14)

• Webinar: Tuesday, December 14th 17:30-18:30 – Online
    Information and registration

Managing your research with a data management plan: live workshop (OSC15)
Date:

Online visibility with the Open Science practices: live workshop (OSC16)
Date: Wednesday, December 1st 10:00-13:00 – Online
Information and registration

Deposit in the national open archive HAL (OSC17)

• Webinar: Monday, December 6th 12:00-13:00 – Online

Open Science training cycle

The validation of acquired skills in Open Science will be based on three steps.

1. PhD students have to follow at least 5 modules of the Open Science course, namely:
2. Acquiring at least 75% in the final quiz (scheduled for spring/summer 2022)
3. An oral presentation on the chosen open project (either related to research data or publications).